Πηγή Φωτογραφιών: Google img/post/


Το ποδήλατο αποτελεί το όχημα που, από τη πρώτη στιγμή της εμφάνισής του, κατασκευάστηκε μαζικά από τον άνθρωπο. Η ευκολία στη χρήση του βοήθησε, παράλληλα, να καταξιωθεί σαν άθλημα που απαιτεί κουράγιο, πειθαρχία, αγωνιστικό πνεύμα και καλλιεργεί τις αθλητικές και οικουμενικές αξίες του ανταγωνισμού.

Το θέαμα που προσφέρεται στην αθλητική ποδηλασία συγκεντρώνει κάθε χρόνο το ενδιαφέρον εκατομμυρίων θεατών στα ποδηλατοδρόμια, στους δρόμους, στις πλαγιές.

Ο ποδηλατικός γύρος Ιταλίας αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αθλητικής εκδήλωσης που απαιτεί τη μέγιστη καταβολή σωματικών και πνευματικών δυνάμεων των ποδηλατών που παίρνουν μέρος σ’αυτόν. Κάθε χρόνο θεατές από όλο τον κόσμο συγκεντρώνονται στην Ιταλία και συνωστίζονται στα σημεία από όπου θα περάσουν οι καλύτεροι ποδηλάτες του κόσμου για να τους δουν να αγωνίζονται. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι οι φίλοι της ποδηλασίας στη γειτονική μας χώρα είναι περισσότεροι και από αυτούς του ποδοσφαίρου.

Η πρώτη διοργάνωση και η maglia rosa

Οι Ιταλοί προσπάθησαν από την πρώτη διοργάνωση, να παρουσιάσουν ένα αγώνα αντάξιο της ποδηλατικής τους ιστορίας και να συναγωνισθούν τους Γάλλους που είχαν ξεκινήσει, ήδη, από το 1903 τη διοργάνωση του δικού τους ποδηλατικού γύρου. Η εφημερίδα «Gazzetta dello sport» ανέλαβε τη μεγάλη ευθύνη της προσπάθειας. Έχοντας στο ενεργητικό της τη διοργάνωση δύο διάσημων ποδηλατικών γύρων της εποχής, τον γύρο Λομβαρδίας και τον αγώνα Μιλάνο-Σαν Ρέμο, η σπουδαία εφημερίδα έδωσε από την αρχή ένα λαμπρό και επίσημο χαρακτήρα στο γύρο.

 titanikos_2

Στις 12 Μαΐου 1909, οι 127 πιο γνωστοί ποδηλάτες της εποχής, ξεκίνησαν από την πλατεία Loreto στο Μιλάνο. Μετά από οχτώ διαδρομές και, αφού διάνυσαν 2448χλμ. σε όλη την Ιταλία, 49 από αυτούς με πρώτο τον L. Ganna τερμάτισαν στο κέντρο της πόλης του Μιλάνο. Οι πληροφορίες για την έκβαση του αγώνα μεταδίδονταν με τηλεγραφήματα, τα οποία κολλούσαν οι υπεύθυνοι στις βιτρίνες των μεγαλύτερων καταστημάτων.

 titanikos_2

Γρήγορα ο γύρος έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής και είναι πλέον το πιο σημαντικό ραντεβού, αφού μαζί με αυτούς της Γαλλίας και της Ισπανίας αποτελούν το Grand Tour στο χώρο της ποδηλασίας. Η δυσκολία αυτών των γύρων έγκειται τόσο στις μορφή των διαδρομών, όσο και στη διάρκεια τους, αφού είναι οι μόνοι που ξεπερνούν τις 14 μέρες αγωνιστικής συμμετοχής. Μόνο έξι συνολικά ποδηλάτες έχουν κερδίσει στην καριέρα τους και τους τρεις γύρους.

Για να μπορούν οι θεατές να παρακολουθήσουν καλύτερα τον αγώνα, οι υπεύθυνοι αποφάσισαν ότι ο αθλητής που προηγείται στην κατάταξη θα φοράει ροζ φανέλα, στο χρώμα δηλαδή της εφημερίδας που διοργανώνει τον αγώνα. Η «Maglia Rosa» εμφανίστηκε και φορέθηκε για πρώτη φορά στην διοργάνωση του 1931. Σιγά-σιγά στο γύρο προστέθηκαν οι αναβάσεις στο βουνό, ενώ για μεγαλύτερο ενδιαφέρον και συναγωνισμό καθιερώθηκαν οι ενδιάμεσες χρονομετρήσεις. Φυσικά και εδώ οι πρωτοπόροι στη βαθμολογία φορούν διαφορετικό χρώμα φανέλας για να ξεχωρίζουν, μπλε φανέλα (maglia azzurra) ο «βασιλιάς των βουνών» και μωβ φανέλα (maglia ciclamino) ο των πόντων. Επίσης υπάρχει και η λευκή φανέλα (maglia bianca) που την φοράει ο καλύτερος νέος – κάτω των 25 ετών- ποδηλάτης.

Η εκκίνηση από την Αθήνα και η φετινή διοργάνωση

Το μεγάλο αυτό αθλητικό γεγονός, που την πραγματοποίηση του διέκοψαν μόνο οι δύο παγκόσμιοι πόλεμοι, διεξάγεται το Μάιο και περιλαμβάνει 21-22 ειδικές διαδρομές. Η εκκίνηση δίνεται από διάφορα μέρη αλλά ο τερματισμός, όλα τα χρόνια, γίνεται πάντοτε στο Μιλάνο. Οι διοργανωτές για πολιτιστικούς, τουριστικούς, οικονομικούς αλλά και πολιτικούς κάποιες φορές λόγους επιλέγουν η εκκίνηση αλλά και κάποιες από τις διαδρομές να γίνονται σε διάφορες γειτονικές χώρες.

 titanikos_2

Το 1996, η εκκίνηση δόθηκε στην Αθήνα και οι τρεις πρώτες διαδρομές έγιναν σε ελληνικό έδαφος. Ήταν ένας φόρος τιμής για τη χώρα που γέννησε τους Ολυμπιακούς αγώνες και οι πολιτικές και οι οικονομικές σκοπιμότητες, δεν της επέτρεψαν να διοργανώσει τα 100 χρόνια σύγχρονης ζωής τους. Ταυτόχρονα, γιορτάζονταν και τα 100 χρόνια εκδοτικής παρουσίας της εφημερίδας που διοργανώνει τον ποδηλατικό γύρο, της «Gazzettta dello sport», και υπήρχε ένα γιορταστικό και πανηγυρικό κλίμα στην εκκίνηση.

banner

Οι ποδηλάτες που παίρνουν μέρος επιλέγονται από τους οργανωτές με βάση την κατάταξη τους στην παγκόσμια βαθμολογία και συμμετέχουν, όπως πλέον και στους περισσότερους αγώνες ποδηλασίας, σαν μέλη ομάδων και όχι μεμονωμένα ή σαν εκπρόσωποι των χωρών τους. Η κάθε ομάδα συμμετέχει με εννέα ποδηλάτες οι οποίοι συνεργάζονται κατά τα διάρκεια του αγώνα μεταξύ τους σε μια προσπάθεια να αναδείξουν τελικό νικητή κάποιον από την ομάδα τους. Οι πολλοί γνωστοί ποδηλάτες και παλαιότερα αλλά και τώρα, με τον ανταγωνισμό τους έχουν προσδώσει μυθικές διαστάσεις στη διοργάνωση. Το πόσο δύσκολη είναι η νίκη στον ποδηλατικό γύρο της Ιταλίας, φαίνεται, και από το γεγονός ότι μέχρι σήμερα μόνο τρεις αθλητές οι Binda, Coppi, Merckx έχουν κατακτήσει πέντε φορές την πρώτη θέση.

 titanikos_2

Το τηλεοπτικό κοινό που παρακολουθεί τον γύρο ξεπερνάει τα 100 εκατομμύρια σε όλο τον κόσμο. Στην Ιταλία, όπως κάθε χρόνο, η RAI – η εθνική τηλεόραση – θα τον προβάλει κάθε μέρα, χωρίς διακοπή. Είναι λογικό ένα τόσο σημαντικό γεγονός να μην αφήνει ασυγκίνητους τους ανθρώπους του πνεύματος. Η δημοτικότητα του προσέλκυσε το ενδιαφέρον συγγραφέων και δημοσιογράφων και τους προέτρεψε από νωρίς, να ανακαλύψουν τον κόσμο του γύρου, έναν κόσμο καμωμένο όχι μόνο από αθλητικές νίκες και ήττες, αλλά και πλούσιο σε ανθρώπινες στιγμές, που λίγοι άλλοι τομείς της καθημερινότητας μπορούν να προσφέρουν.

Συγγραφείς, ποιητές, ζωγράφοι, μουσικοί έχουν εμπνευστεί και έχουν δημιουργήσει σχετικά με τον ποδηλατικό γύρο και τα γεγονότα που τον ακολουθούν και τον σημαδεύουν. Φέτος η εκκίνηση έχει προγραμματισθεί να δοθεί στις 6 Μαΐου στη Βουδαπέστη με τα τρία πρώτα ετάπ να διεξάγονται σε ουγγρικό έδαφος.

Όλα αυτά τα χρόνια το Ιταλικό ταχυδρομείο και οι διοργανωτές έχουν επιδείξει μια πολύ καλή φιλοτελική παρουσία, με την κυκλοφορία όλων των φιλοτελικών προϊόντων, τα οποία τους αποφέρουν και τα ανάλογα κέρδη αφού ο ποδηλατικός γύρος είναι, ένα σημαντικό αθλητικό γεγονός με εκατομμύρια φίλους και πολλούς ενδιαφερόμενους συλλέκτες.