
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Η «Μουσίτσα» που έγινε «Εθνική Σταρ»
- Παναγιώτα Απέργη - 8 Ιανουαρίου 2025
Πηγή φωτογραφιών: Finos Film & Καραγιάννης - Καρατζόπουλος
Η Αλίκη - Σταματίνα Βουγιουκλάκη γεννήθηκε στο Μαρούσι, στις 20 Ιουλίου του 1934, ενώ προερχόταν από μια αστική και επιφανή οικογένεια, καθώς ο πατέρας της ήταν ο αξιοσέβαστος νομικός Ιωάννης Βουγιουκλάκης και η μητέρα της Αιμιλία ήταν εγγονή του πρώην πρωθυπουργού Αλέξανδρου Κουμουνδούρου.
Τα προβλήματα στη ζωή της μικρής Αλίκης εμφανίστηκαν μόλις τρεις μέρες μετά τη γέννησή της, όταν προσβλήθηκε από πνευμονία, με τους γονείς να καλούν ιερέα να τη βαφτίσει, ενώ η τραγωδία χτύπησε σχεδόν εννιά χρόνια αργότερα το σπίτι της οικογένειας, όταν ο Ιωάννης Βουγιουκλάκης δολοφονήθηκε κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής. Υπό αυτές τις αντίξοες συνθήκες, που διαμόρφωσαν σε μεγάλο βαθμό τον χαρακτήρα της μετέπειτα σταρ της μεγάλης οθόνης, η Αιμιλία Κουμουνδούρου κλήθηκε να μεγαλώσει τα τρία της παιδιά, με την Αλίκη, που υπήρξε αρκετά απείθαρχη από μικρή, να εκφράζει την καλλιτεχνικότητα και το μπρίο της από πολύ νωρίς.
Βέβαια, η καλλιτεχνική της φύση φάνηκε πριν καν μπει στην εφηβεία, όταν μεταμόρφωσε τη βεράντα του σπιτιού της σε θεατρική σκηνή, δίνοντας «παραστάσεις» σε έργα που έγραφε και πρωταγωνιστούσε η ίδια και τα αδέλφια της. Το υποκριτικό της ταλέντο έγινε αντιληπτό από τους καθηγητές της στο γυμνάσιο Αμαρουσίου, όπου σε κάθε σχολική γιορτή πρωταγωνιστούσε στις θεατρικές παραστάσεις και στις απαγγελίες ποιημάτων, αποφασίζοντας να δώσει, μάλιστα, κρυφά εξετάσεις στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, καθώς το επάγγελμα του ηθοποιού θεωρούνταν ντροπή την εποχή εκείνη.

Το μυστικό της, βέβαια, έγινε πολύ γρήγορα αντιληπτό, οδηγώντας σε… άνευ προηγουμένου καυγάδες, που σε καμιά περίπτωση δεν την πτόησαν, παραμένοντας από τότε η γνωστή πεισματάρα Αλίκη. Ενώ βρίσκονταν στο δεύτερο έτος της σχολής, έκανε το θεατρικό της ντεμπούτο, το 1953, στην καυστική κωμωδία του Μολιέρου «Κατά Φαντασίαν Ασθενής», ενσαρκώνοντας τον μικρό ρόλο της Λουιζόν, που της έφερε ευμενή σχόλια. Ένα από αυτά ανήκε και στον Μενέλαο Λουντέμη, ο οποίος παρατήρησε ότι η ανερχόμενη ηθοποιός «έχει μέλλον».
Μετά την αποφοίτησή της από το Εθνικό Θέατρο, η Βουγιουκλάκη ξεκίνησε τις θεατρικές της εμφανίσεις αμέσως, συνεργαζόμενη με το θίασο Μαρίκας Κοτοπούλη, της Κατερίνας Ανδρεάδη και του Κώστα Μουσούρη, ο οποίος την έχρισε πρωταγωνίστρια, ενώ ταυτόχρονα πραγματοποίησε, το 1954, την πρώτη κινηματογραφική της εμφάνιση στην ταινία «Το Ποντικάκι».
Αυτό ήταν...Η καριέρα της απογειώθηκε πολύ σύντομα, χάρη στην τσαχπινιά της, την επικοινωνιακή της δεξιότητα, την εκφραστικότητα προσώπου και σώματος, αλλά και τη φωτογένειά της, στοιχεία που την έκαναν περιζήτητη στις κινηματογραφικές παραγωγές.
Μετά τον «Αγαπητικό της βοσκοπούλας», το «Κορίτσια με τα παραμύθια» και τον «Μιμίκο και τη Μαίρη», η Βουγιουκλάκη άρχισε να συνεργάζεται συστηματικά τόσο με τη Φίνος Φιλμ, όσο και με άλλες εταιρίες, στις οποίες προέβαλε συστηματικές απαιτήσεις αναφορικά με την αμοιβή της αλλά και την προβολή του ονόματός της.
Στην πολυετή της καριέρα, πρωταγωνίστησε σε 42 κινηματογραφικές ταινίες, μεταξύ των οποίων η «Μανταλένα», «Η Αλίκη στο ναυτικό», «Χτυποκάρδια στο θρανίο», «Η σωφερίνα», «Μοντέρνα σταχτοπούτα», «Η κόρη μου η σοσιαλίστρια», «Η Λίζα και η άλλη», «Το δόλωμα», «Αχ! Αυτή η γυναίκα μου», «Υπολοχαγός Νατάσσα», οι περισσότερες των οποίων έγιναν εισπρακτικές επιτυχίες.

Παρά την κινηματογραφική της παρουσία, που της χάρισε μια σπάνια δημοτικότητα, η οποία παραμένει κραταιή μέχρι και σήμερα, η Βουγιουκλάκη διέγραψε μια εντυπωσιακή θεατρική πορεία, στην οποία υπήρξε πρωτοπόρος για την εισαγωγή των μιούζικαλ στην Ελλάδα.
Στη μακροχρόνια παρουσία της στο θεατρικό σανίδι, ερμήνευσε ρόλους σε κλασικά και σύγχρονα έργα, πρωταγωνιστώντας σε υπερπαραγωγές όπως η «Εβίτα», το «Καμπαρέ», που υπήρξε μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της, το «Βίκτωρ-Βικτώρια», το «Ωραία μου κυρία», αλλά και η «Μελωδία της ευτυχίας», που ήταν και η τελευταία της εμφάνιση επί σκηνής.
Παράλληλα, έκανε ένα σύντομο πέρασμα από τη μικρή οθόνη και εμφανίστηκε σε ελάχιστες σειρές όπως η «Βασίλισσα Αμαλία», «Η θεατρίνα», η «Εύθυμη και χήρα», «Η Αλίκη στην Θεσσαλονίκη των θαυμάτων», ενώ η παρουσία της σε εορταστικές εκπομπές και συνεντεύξεις που παραχωρούσε απέφεραν υψηλά ποσοστά τηλεθέασης στα διάφορα κανάλια.

Μια εξίσου σημαντική πτυχή της καλλιτεχνικής της παρουσίας είναι η μουσική της διάσταση, έχοντας τραγουδήσει με μεγάλη επιτυχία δημιουργίες σχεδόν όλων των Ελλήνων συνθετών, τόσο στις ταινίες όσο και στις θεατρικές παραστάσεις της, με τα τραγούδια να γίνονται διαχρονικά αφού εξακολουθούν να τραγουδιούνται από τις νεότερες γενιές.
Εξίσου πολύπλευρη υπήρξε και στην προσωπική της ζωή, κάνοντας δυο γάμους, τον πρώτο με τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ, με τον οποίο απέκτησαν έναν γιο, τον Γιάννη, και αποτέλεσαν ένα από τα διασημότερα και πιο αγαπημένα ζευγάρια στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, και τον δεύτερο με τον Κύπριο επιχειρηματία Γιώργο Ηλιάδη, ένας γάμος που έμεινε μυστικός ακόμα και χρόνια μετά τη λήξη του. Γνωστές είναι, επίσης, οι σχέσεις της με τον σκηνοθέτη και δάσκαλό της στη Δραματική Σχολή, Αλέξη Σολωμό, τον οποίο έχει χαρακτηρίσει ως τον πρώτο της μεγάλο έρωτα, τον Βλάσση Μπονάτσο, αλλά και τον Κώστα Σπυρόπουλο, που ήταν ο τελευταίος σύντροφος της ζωής της.
Η «Λίζα», ο «Πίπης», η «δασκάλα με τα χρυσά μαλλιά», η πιο ναζιάρα φιγούρα της μεγάλης οθόνης, πέθανε στις 23 Ιουλίου του 1996, μετά από σκληρή μάχη με τον καρκίνο στο πάγκρεας, σκορπώντας θλίψη σε ολόκληρη την Ελλάδα, που έχασε την «Εθνική σταρ» του.

10 «μυστικά» της Αλίκης Βουγιουκλάκη
1. H ταινία «Υπολοχαγός Νατάσσα» υπήρξε η μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, ξεπερνώντας τα 751.000 εισιτήρια στην πρώτη της προβολή.
2. Πολύκροτο υπήρξε το ειδύλλιό της με τον Κωνσταντίνο Γλύξμπουργκ, το οποίο πήρε διαστάσεις και στον ξένο Τύπο. Σε συνεντεύξεις της η ίδια έκανε λόγο για ένα «ρομαντικό παραμύθι», που έληξε όταν ο τελευταίος βασιλιάς της Ελλάδας έφυγε από τη χώρα.
3. Η ταινία «Το ταξίδι» του 1962, στην οποία έπαιξε με τον Νίκο Κούρκουλο, αποτέλεσε εισπρακτική αποτυχία, λόγω του γεγονότος ότι η Βουγιουκλάκη πέθαινε στο τέλος.
4. Το 1957, της προτάθηκε να παίξει στη «Θεία από το Σικάγο», όπου είχε ήδη υπογράψει η Τζένη Καρέζη, με τη Βουγιουκλάκη να δηλώνει στον Φίνο: «Δεν είμαι κάπως μικρή για θεία;». Ο σπουδαίος παραγωγός την έδιωξε κακήν κακώς, ζητώντας να μην την ξαναδεί μπροστά του. Φυσικά, δεν τήρησε ποτέ αυτή την απειλή…
5. Το 1960, κέρδισε το βραβείο Α' Γυναικείου ρόλου στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για την ερμηνεία της στη «Μανταλένα».
6. Tο τραγούδι και το χορευτικό της στην ταινία «Το Δόλωμα» ήταν δική της ιδέα, γιατί ήθελε να κάνει κάτι παρόμοιο με το "My heart belongs to Daddy" της Μέριλιν Μονρόε στην ταινία «Let's Make Love».
7. Η αμοιβή της Βουγιουκλάκη για την ταινία «Η Αρχόντισσα και ο αλήτης» άγγιξε το αστρονομικό ποσό, για εκείνη την εποχή, των 500.000 δραχμών.
8. Το σενάριο της πολιτικής σάτιρας «Η Αλίκη Δικτάτωρ» κατάφερε να εγκριθεί, λόγω της λατρείας που είχε η κόρη υψηλόβαθμου στελέχους της Χούντας στη Βουγιουκλάκη.
9. Η πρώτη ταινία, όπου τα ονόματα του Παπαμιχαήλ και της Βουγιουκλάκη μπήκαν στους τίτλους το ένα δίπλα στο άλλο ήταν το «Χτυποκάρδια Στο Θρανίο».
10. Στα γυρίσματα της «Σωφερίνας», η Βουγιουκλάκη ενεπλάκη σε τροχαίο κι έκτοτε φέρεται να μην έπιασε ξανά τιμόνι στα χέρια της.